ساماندهی سایت های ژئوپارک قشم



صبح ساحل، اجتماعی _ مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی تعدادی از مهمترین ژئوسایتهای ژئوپارک جهانی قشم تا پایان امسال به همت این سازمان خبر داد.

مهندس سید محمد هاشم داخته با اعلام این خبر اظهار داشت : با توجه به بازدید و استقبال گسترده مسافران و گردشگران نوروزی از نقاط مختلف گردشگری در جزیره قشم ، طرح ساماندهی ژئوسایتهای ژئوپارک جهانی قشم با هدف ایجاد امکانات و راه دسترسی آسان گردشگران به این مناطق با همکاری ستاد دائمی تسهیلات سفرهای قشم و معاونت معماری و شهرسازی سازمان منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفت . داخته با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت : با تاکید مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و پیگیریهای صورت گرفته مقرر شده پروژه ساماندهی این ژئوسایتها انجام با اعتباری حدود  5 میلیارد ریال تا پایان امسال  به منظور استقبال از مسافران نوروزی اجرا شود . مدیر ژئوپارک قشم پیرامون نقاط مشخص شده در این پروژه بیان داشت : ژئوسایتهای دره ستاره ها ، چاهکوه ، جزایر ناز و اسکله های جنگل حرا در این  پروژه ساماندهی می شود . براساس این گزارش ، ژئوپارک در لغت "پارک زمين شناسى" و در معنا عبارت است از منطقه اى با وسعت کافى که مرزهاى آن بوضوح مشخص شده و چندين پديده بارز زمين شناسى(ميراث زمين شناسى) در محدوده آن قرار گرفته باشد. اين محدوده بايد بتواند در توسعه اقتصادى جوامع پيرامون نقش موثرى ايفا نمايد.ژئوپارک عبارت است از مدیریت پایدار سرزمین، یعنی حفاظت از ساختارهای طبیعی و فرهنگی بخش گسترده ای از سرزمین مادری، تا همانگونه که این میراث به ما رسیده است، برای نسل های آینده نیز باقی بماند. طبق معیارهای ژئوپارک، ویژگی های طبیعی و فرهنگی هر دو حائز اهمیت می باشند لذا حفاظت از سرزمین با الگوی ژئوپارک این موقعیت را فراهم می کند که بتوانیم نحوه مدیریت صحیح سرزمین را شناسایی و برنامه ریزی کرده تا بین فضا و فعالیت، بین معماری و شیوه زندگی تعادل ایجاد کنیم.ژئوپارک جهانی قشم با وسعتى بالغ بر 1560 کیلومترمربع در تنگه هرمز و دهانه خلیج فارس قرار دارد. در حقيقت ژئوپارک بخش بزرگی از جزیره قشم را به همراه جنگل حرا پوشش داده است.ژئوپارک قشم صاحب مجموعه ای از ژئوسایت های با ارزش بین المللی نظیر دره ستارهها ، کرکراکوه ، بام قشم،دره تندیسها ،دره شور، چاهکوه  ،گنبدنمکی ، دولاب است .

عمليات ساماندهي وتوسعه گردشگري جزاير ناز آغاز شد

فاز اول عمليات ساماندهي جزايرناز به منظور توسعه گردشگري اين منطقه مهم توریست پذیر آغاز شد. حميداميني مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري سازمان منطقه آزاد قشم ضمن اعلام اين خبر گفت: به دليل موقعيت كم نظير وسواحل ماسه اي وزيباي اين جزاير، روزانه بسیاری از گردشگران از سواحل جزايرناز بازدید می کنند.  وی ادامه داد: با وجود بازدیدهای فراوان ، اين منطقه مهم گردشگري به جز جاده دسترسي، از زيرساختهاي موردنياز گردشگران برخوردار نبوده و با زيبايي كم نظير از ديدگاه كارشناسي يك جاذبه بالقوه به شمار می رود. امینی یادآور شد: براساس تاکید مدیر عامل سازمان به منظور ايجاد زيرساختهاي مناسب، پروژه ساماندهی این جزایر و آماده سازی آن پيش از فرا رسيدن تعطيلات نوروز جهت بازدید گردشگران در دستور کار قرار گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها